ברוכים הבאים לפורום לקידום צלילה חופשית בישראל 

לידיעתך, כאורח הנך מוגבל/ת לצפייה בלבד בפורומים השונים.
בכדי לצפות ולהשתתף בדיונים בפורומים עליך להרשם בפורום, תהליך ההרשמה אורך דקות ספורות בלבד והינו ללא תשלום.

שם משתמש:    סיסמה:      חבר אותי אוטומטית בכל ביקור         שכחתי את סיסמתי  לחץ כאן להרשמה

פרסם נושא חדש   הגב לנושא

אינדקס הפורומים של APNEA -> חדשות צלילה חופשית

מחבר הודעה

מגיש החדשות
שרת חדשות


מנותק

הצטרף: 20 יונ' 2007
הודעות: 379

הודעהפורסם: ראשון, 28 אוק', 2007 10:21    נושא ההודעה: חדשות המסתננים החדשים - דגים ארסיים הגב עם ציטוט

4 מיני דגים היגרו מים סוף לים התיכון, והשתלטו על כל קרס ופתיון. "דייגים רבים אינם יודעים לזהות אותם, כמה כבר נזקקו לאשפוז"

למצליח מזרחי ולחבריו הדייגים ממעגן הדיג בקישון נוספה "צרה צרורה" נוספת, מלבד זיהום מי הים שפוגע בדגים ועקב כך גם בפרנסתם: ארבעה מיני דגים ארסיים ורעילים החליטו להגר בשנים האחרונות מים סוף לים התיכון. לדברי מזרחי, "הם השתלטו על כל קרס ופיתיון, וזה פוגע קשות בדיג - קודם כל אין מהדגים הרעילים שום תועלת כלכלית. דבר נוסף, דייגים שזורקים למשל 500 קרסים עם פיתיונות, הדגים הללו אוכלים 350 ואז צריך להחליף עוד פעם פיתיונות. מה שנתפס חייבים לזרוק למים".

הדגים הארסיים והרעילים אליהם מתכוון מזרחי הגיעו בעשורים האחרונים למים הטריטוריאליים של ישראל לאחר פתיחת תעלת סואץ לים התיכון. בשנים האחרונות הגיעו מינים חדשים, שביססו אוכלוסיות גדולות והפכו לפרטים הכרחיים ברשתות הדייגים ותצפיות החוקרים. מדובר בדגים מסוג לגינון סואץ, לגינון נודד ומוכתם השייכים למשפחת הנפוחתיים (המכונה אבו נפחא). דג נוסף הוא השפמית ארסית ממשפחת השפמתיים.

לדברי רמי צדוק, חוקר ימי מאוניברסיטת תל אביב, מדובר במינים רעילים למאכל. "הבעייה היא שדייגים רבים אינם יודעים לזהות טוב את הדגים האלו", מסביר צדוק, "היו מקרים של דייגים שאכלו מהם יחד עם בני משפחותיהם ונזקקו לאשפוז".

לדבריו, במקרים הקיצוניים הרעלה כזו עלולה לגרום למוות. הלגנון למשל הוא דג גדול יחסית ולכן הוא מפתה מאוד בעבור הדייגים. אולם איבריו הפנימיים רעילים מאוד. ד"ר צדוק הוסיף כי שפים בכירים ביפן עוברים הכשרה לנטרל את הרעל מדג הפוגו הרעיל והפופולרי במטרה להפוך אותו לאכיל, ומציע זאת כאופציה להתמודדות עם הדגים הרעילים בישראל.

דג אחר שהגיע לפני שנים אחדות הוא השפמית הארסית. לדברי ד"ר דני גולני מהמכון לבעלי חיים באוניברסיטה העברית, "לפני כשנה וחצי היה פיצוץ אוכלוסיה. היום תופסים אותו בכמויות אדירות בכל רשת והוא הפך לנפוץ". ד"ר גולני הוסיף כי מדובר בדג קטן יחסית שעלול לדקור את תופסיו דקירות קטלניות. "דייגים לומדים להיזהר ממנו. אולם לא כולם באמת מזהים אותו. היו מקרים של דקירות שהצריכו אשפוז", אמר ד"ר גולני.


דגים מפתים, אך רעילים

פיצוץ אוכלוסין
אז איך מזהים את הדגים הרעילים? את הלגנון מאפיינים פס הכסוף וכתמים שחורים ואילו את השפמית פסים צהובים-לבנים. ד"ר גולני מסביר כי במאה השנים האחרונות הגיעו לים התיכון כ-70 מיני דגים מים סוף.

מינים אלו מהווים היום חלק משמעותי בתוך 400 המינים שנמצאים במזרח הים התיכון. "מדובר בדגים נפוצים מאוד למרות שהם רק הגיעו בשנים האחרונות", ציין ד"ר גולני. לדבריו, הסיבה להגירה נובעת מכך שאוכלוסיות דגים מייצרות כמות צאצאים גדולה ממה שהסביבה יכולה לשאת. "כששפמית למשל מטילה 100 אלף ביצים, רק אחדים שורדים. אבל כשנפתח אזור חדש עם כושר נשיאה אז הצאצאים מתפתחים ושורדים. כל עוד המקום ממשיך לספק מקום, האוכלוסיה גדלה", הסביר ד"ר גולני. וכך עושה הים התיכון.

ה"עולים מים סוף" משפיעים גם על ה"וותיקים מהים התיכון". ד"ר גולני מתקשה להצביע על נקודה ספציפית, אבל לדבריו "שרשרת המזון משתנה. הדגים המקוריים של הים התיכון ניזונים מטריפת דגים, ואילו רוב אלו שהגיעו מים סוף הם צמחוניים". ד"ר גולני מסביר כי הדבר יוצר עומס של ניזונים על הצמחים שמהווים את בסיס שרשרת המזון, וזה פוגע בכל הדגים.


שפים בכירים ביפן עוברים הכשרה
לנטרול הרעל מדג הפוגו ("הארץ")



חזרה למעלה

שלח הודעה פרטית










פורסם: ראשון, 28 אוק', 2007 10:21    נושא ההודעה: קישורים מומלצים



חזרה למעלה

הצג הודעות בנושא זה מלפני:   


התחבר
שם משתמש:    סיסמה:      חבר אותי אוטומטית בכל ביקור         שכחתי את סיסמתי  לחץ כאן להרשמה


קפוץ אל:  
אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע בסקרים בפורום זה
אתה יכול לצרף קבצים להודעותיך בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה





APNEA
[email protected]
קורס צלילה חופשית
ציוד צלילה חופשית

  אימון צלילה חופשית  |  ציוד צלילה חופשית  |  צלילה באילת  |  Freediving Fins  |  Monofins  |  Carbon Fins  |  Freediving Course

  דיג בצלילה חופשית  |  סנפירים  |  חליפת צלילה  |  מחשב צלילה  |  משחקי צלילה

מבקרים בדף זה: | מפת האתר | אינדקס מילים

COPYRIGHT © 2006 - APNEA

השימוש באתר זה מהווה הסכמה לתנאי תקנון השימוש באתר