ברוכים הבאים לפורום לקידום צלילה חופשית בישראל 

לידיעתך, כאורח הנך מוגבל/ת לצפייה בלבד בפורומים השונים.
בכדי לצפות ולהשתתף בדיונים בפורומים עליך להרשם בפורום, תהליך ההרשמה אורך דקות ספורות בלבד והינו ללא תשלום.

שם משתמש:    סיסמה:      חבר אותי אוטומטית בכל ביקור         שכחתי את סיסמתי  לחץ כאן להרשמה

פרסם נושא חדש   הגב לנושא

אינדקס הפורומים של APNEA -> חדשות צלילה חופשית

מחבר הודעה

מגיש החדשות
שרת חדשות


מנותק

הצטרף: 20 יונ' 2007
הודעות: 379

הודעהפורסם: ראשון, 15 יול', 2007 19:20    נושא ההודעה: חדשות האם הזיהום באמת גורם להתחממות גלובאלית? הגב עם ציטוט

פרופ' ניר שביב טוען כי לפליטת פחמן דו-חמצני אין השפעה גדולה כמו שחושבים על התחממות כדור הארץ. לדבריו, העולם דווקא עשוי להתקרר.

כמעט 50 שנים עברו מאז פורסם המחקר הראשון שהצביע על גידול בכמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה, בשל פליטת מזהמים מעשי ידי האדם. עברו כמה עשורים עד שהושגה הסכמה מדעית - ומודעות ציבורית - לכך שהזיהום הוא שגורם לעליית הטמפרטורות בעולם ולשינוי אקלים.

בשנים האחרונות, הקונצנזוס המדעי בנושא כמעט מוחלט. ב-1990 הכריז IPCC, הפאנל הבין-ממשלתי בנושא שינויי אקלים, על קשר ודאי ומסוכן בין פליטת הפחמן להתחממות. כתב העת "סאיינס" טען שבין 1993 ל-2004 לא פורסמה בכתבי עת מדעיים מובילים אף כתבה ששללה את הקשר בין התחממות למעשי אדם.

ובכל זאת, יש כאלה שכופרים כמעט לחלוטין באחריות האדם לשינוי האקלים. אחד מהם הוא הפרופ' ניר שביב פיזיקאי מהאוניברסיטה העברית. לדבריו, "גם אני חשבתי עד לפני כמה שנים, שפליטת הפחמן גורמת להתחממות, אבל ככל שחקרתי, גיליתי שהכל מצביע לכיוון ההפוך. אין לי ספק שלפחמן שנפלט לא תהיה השפעה גדולה כמו שחוזים".

התחממות-בגלל שינוי בקרינה
עליית הטמפרטורה הממוצעת בעולם היא עובדה מוכחת וכך גם הגידול בכמות הפחמן הדו-חמצני. אבל שביב טוען שאין הוכחה לקשר בין השינויים. "נכון שכמות הפחמן הדו-חמצני גדלה משמעותית במאה השנים האחרונות, אבל איש לא הצליח לחשב איזה שינוי זה אמור לגרום לאקלים. אם בודקים איך כדור הארץ הגיב בעבר לשינויים במאזן הפחמן הדו-חמצני, רואים שהרגישות לשינוי נמוכה. לפי זה, גם אם כמות הפחמן תוכפל במאה ה-21 שינוי הטמפרטורה יהיה בין מעלה למעלה וחצי".

אם הפחמן הנפלט מתעשייה וממכוניות אינו גורם להתחממות, מה ההסבר לשינוי האקלים? שביב מחפש את התשובה בחלל, בשינויים ברמת הקרינה הקוסמית - חלקיקי אנרגיה שהגיעו מכוכבים שהתפוצצו. עם חדירתם לאטמוספרה החלקיקים יוצרים אטומים שגורמים להתעבות עננים שמקררים את האטמוספרה. אלא שרמת הקרינה הפוגעת בכדור הארץ מושפעת, בין היתר ממחזוריות בפעילות של השמש. לדברי שביב "במאה ה-20, פעילות השמש גדלה ולכן נוצרו פחות עננים והטמפרטורה עלתה".

מתיאוריית הקרינה הקוסמית מסיק שביב מסקנות אופטימיות: על סמך מחזורי פעילות של השמש בעבר, הוא סבור ש"הגענו פחות או יותר לשיא הטמפרטורה וייתכן שאנחנו כבר במגמת ירידה ובעוד כמה שנים תהיה התקררות. גם אם תהיה התחממות - היא לא תהיה קטלנית כמו שטוענים".


בתמונה: קרחון נמס בקוטב

הקהילה המדעית מתנגדת
חוקרים רבים בעולם מתנגדים לטענות של שביב. בדו"ח האחרון של IPCC מפברואר נקבע שמחזורי השמש אחראים לשיעור קטן מכלל ההתחממות. מחקר שפורסם השבוע בבריטניה קבע שב-20 השנים כדור הארץ התחממם, אף שפעילות השמש פחתה. שביב, מצדו, פוסל את מסקנות המחקר וטוען שחוסר ההתאמה שמצאו המדענים הבריטים נובע מקיבול החום של האוקיינוסים, שיוצר תקופת השהייה בין פעילות השמש להתחממות.

כמה חוקרים באוניברסיטה העברית מביעים הערכה לכמה מממצאיו של שביב על הקרינה הקוסמית, אך רובם חלוקים עמו על המסקנות הנובעות מהם. "כל החישובים מראים שצריכה להיות עלייה בטמפרטורה בגלל גזי חממה", אומר הפרופ' דני רוזנפלד מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה, "כמות הפחמן שיש באטמוספרה היא חסרת תקדים בכל מאות אלפי השנים האחרונות ואנו רואים קשר ברור בין קצב עליית הטמפרטורה מאז המהפכה התעשייתית לבין ההתחממות. זה שיש מנגנונים נוספים, כמו הקרינה הקוסמית, לא אומר שאפקט החממה לא קיים".

"תל אביב לא תוצף"
לשביב קשה להסביר מדוע רוב חוקרי האקלים תומכים בתרחישים המנוגדים לעמדתו. לדבריו "רבים מהם מקבלים תוצאות שונות, אבל מעדיפים להגיד 'יכול להיות שתהיה התחממות משמעותית'. אני לא יודע למה הם מתעלמים מעדויות שלא תואמות את עמדתם".

בשונה ממדענים אחרים המתנגדים לטענות על אפקט החממה שביב, שהשלים את הדוקטורט שלו בגיל 24, אינו פועל מטעם תעשיית הנפט. לדבריו הוא אפילו תומך בשמירה על איכות הסביבה ובהפחתת זיהום האוויר. "צריך לשרוף פחות דלקים כדי למנוע זיהום אוויר שגורם לנזק בריאותי. אבל לא צריך להפחיד אותנו שחצי תל אביב תוצף. מנסים להבהיל כדי לגרום לאנשים לפעול, אבל זה שטויות".



חזרה למעלה

שלח הודעה פרטית










פורסם: ראשון, 15 יול', 2007 19:20    נושא ההודעה: קישורים מומלצים



חזרה למעלה

הצג הודעות בנושא זה מלפני:   


התחבר
שם משתמש:    סיסמה:      חבר אותי אוטומטית בכל ביקור         שכחתי את סיסמתי  לחץ כאן להרשמה


קפוץ אל:  
אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע בסקרים בפורום זה
אתה יכול לצרף קבצים להודעותיך בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה





APNEA
[email protected]
קורס צלילה חופשית
ציוד צלילה חופשית

  אימון צלילה חופשית  |  ציוד צלילה חופשית  |  צלילה באילת  |  Freediving Fins  |  Monofins  |  Carbon Fins  |  Freediving Course

  דיג בצלילה חופשית  |  סנפירים  |  חליפת צלילה  |  מחשב צלילה  |  משחקי צלילה

מבקרים בדף זה: | מפת האתר | אינדקס מילים

COPYRIGHT © 2006 - APNEA

השימוש באתר זה מהווה הסכמה לתנאי תקנון השימוש באתר