|
מחבר |
הודעה |
דן זלגלר
מדריך AIDA בכיר מאמן מדריכים APNEA
הצטרף: 25 דצמ' 2006 הודעות: 1631 מיקום: אילת, ישראל.
דירוג איכות להודעה זו 10.00 (מתוך 10) ע"י 1 מדרגים. | | |
|
פורסם: רביעי, 25 יול', 2007 15:03 נושא ההודעה: מאמר - צלילה חופשית כדרך חיים - התפתחות ומודעות עצמית |
|
|
"כל צולל חופשי מגלה ,בשלב כזה או אחר, כי קיימים מחסומים רגשיים המונעים ממנו להעמיק. נראה כי עם ההעמקה במים - וההעמקה אל תוך עצמינו במקביל, אנו גורמים להצפה של חוויות ורגשות מודחקים, ככל שהעומק גדל, כך צפות חוויות מודחקות ומוקדמות יותר ויותר."
נשאלתי פעמים רבות בעבר; "למה אתה מתכוון כשאתה אומר שצלילה חופשית היא דרך חיים?"
בכדי לתת מענה אמיתי לשאלה זו, אפרוס בפניכם במאמר הבא את תהליך ההתפתחות של הצולל החופשי בו הבחנתי בעצמי ובכל צולל אחר שפגשתי עד היום. התהליך אותו אתאר הינו אוניברסאלי, אך כל אחד חווה אותו בצורה, אורך ובעוצמה שונים.
עצירת נשימה
על ידי ביצוע עצירת נשימה, אנו גורמים למצב של התכנסות חושים. האגו שלנו (האני היום יומי של רוב האנשים, אני החושב, אני המחליט מה לעשות), המהווה את המחסום אל תוך עצמינו - אל התת מודע, נכבה וכל הריכוז והמודעות שלנו מופנים עמוק אל תוך עצמינו, למקום שבדרך כלל, ללא הכשרה מיוחדת אחרת, איננו מצליחים להגיע - בזהה לתהליך מדיטאטבי עמוק. בצורה זו, ובהדרגה, הצולל החופשי מתחיל לגלות פנים חדשות של הישות שהיא הוא עצמו, אליהן הוא לא היה מודע בעבר.
ההתחלה
בתחילת ההתפתחות כצולל חופשי, ישנם צוללים חופשים רבים שיחוו אי נעימות מסויימת או חוסר נוחות הנוצרים עקב מחסום מסויים בתוכם, המונע מהם את הרגיעה המוחלטת הנדרשת לצורך ניתוב הריכוז והמודעות אל תוך עצמם במהלך עצירת נשימה מתחת לפני המים. זו אחת הסיבות שכל כך חשוב להשתתף בקורס צלילה חופשית, בקורס, המדריך מסייע לתלמיד להתמודד עם אותו המחסום ולהסיר אותו בעזרת כלים אותם המדריך מקנה לתלמיד - כך מתקבלות אותן תוצאות פנומנאליות של חניכים המצליחים לשפר את משך עצירת הנשימה שלהם מחצי דקה לשלוש דקות ביום אחד, או את עומק הצלילה משישה מטרים לשישה עשר, היכולת קיימת בכל אחד, יש רק צורך בהדרכה נכונה כדי ללמוד לנצל יכולת זו. מכאן גם מגיעה האימרה כי "צלילה חופשית הינה 90% בראש".
ההעמקה
רק ברגע שהתלמיד התגבר על המחסום הראשוני ורכש את כל הכלים הנחוצים לו לביצוע צלילה בעצירת נשימה בבטחה, הוא יוצא להרפתקה הגדולה הנקראת צלילה חופשית. כעת התלמיד רגוע במים ומסוגל לבצע צלילה חופשית לעומק תוך ריכוז בתוך עצמו. נדמה שקיים יחס ישר בין העומק בו נמצא הצולל החופשי במים לבין העומק בו הוא נמצא בתוך עצמו ולבין המחסומים אותם הוא חווה.
מעבר להסתגלות הפיזיולוגית של הגוף (שלוקחת זמן בצלילה חופשית ולכן מעמיקים בהדרגה רבה) למצבי לחץ קיצוניים שמונעת מהצולל להעמיק, כל צולל חופשי מגלה ,בשלב כזה או אחר, כי קיימים מחסומים רגשיים המונעים ממנו להעמיק. נראה כי עם ההעמקה במים - וההעמקה אל תוך עצמינו במקביל, אנו גורמים להצפה של חוויות ורגשות מודחקים, ככל שהעומק גדל, כך צפות חוויות מודחקות ומוקדמות יותר ויותר.
כאשר הצולל החופשי נתקל במחסום רגשי כזה, עליו ללמוד להתמודד איתו לפני שיוכל להמשיך ולהעמיק, אחרת הוא יעצר שוב באותו העומק. ההתמודדות הינה בעצם אקט של חוויה מחדש וקבלה, מה שיכול להיות קשה מאד, בהתאם לאותה החוויה או הרגש הגורמים למחסום - אך בצורה זו, הצולל החופשי מכיר את עצמו מחדש ומנקה אט אט את עצמו מכל המשקעים שהצטברו בו במהלך השנים. קשה לתאר את עוצמת החוויה הזו במילים.
המתנה
אותו "ניקיון" נפשי של הגוף יכול לגרום לשינוי מהותי בהתנהגות ובתפיסה של הצולל החופשי. כל צולל חופשי מפיק מן התהליך הנפלא הזה שאנו קוראים לו צלילה חופשית את מסקנותיו ולקחיו שלו ואת היכולת לעצב את המציאות שלו בהתאם לצרכיו ורצונותיו.
הצולל החופשי איננו רק צולל חופשי - הוא אדם חופשי.
וזו ידידיי, המתנה שטומנת בחובה הצלילה החופשית לכל מי שמוכן לקבל אותה.
דן.
_________________
בית הספר לצלילה חופשית ומרכז אימונים
נערך לאחרונה על-ידי דן זלגלר בתאריך שני, 20 דצמ', 2010 15:33, סך-הכל נערך 3 פעמים
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
|
פורסם: רביעי, 25 יול', 2007 15:03 נושא ההודעה: קישורים מומלצים |
|
|
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
Gidi
מדריך AIDA לצלילה חופשית
הצטרף: 17 מאי 2007 הודעות: 832 מיקום: תל-אביב
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
BlueDiver
חבר בקהילה - רופא מוסמך
הצטרף: 05 מאי 2007 הודעות: 65 מיקום: תל אביב
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
coral
חבר בקהילה
הצטרף: 04 מרץ 2009 הודעות: 15
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
elihayn
חבר בקהילה
הצטרף: 06 אפר' 2010 הודעות: 1
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
אודי דגן
חבר בקהילה
הצטרף: 26 ספט' 2010 הודעות: 8
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
sodeds
חבר בקהילה
הצטרף: 14 ספט' 2008 הודעות: 71
|
|
חזרה למעלה
|
|
|
|
|