ברוכים הבאים לפורום לקידום צלילה חופשית בישראל 

לידיעתך, כאורח הנך מוגבל/ת לצפייה בלבד בפורומים השונים.
בכדי לצפות ולהשתתף בדיונים בפורומים עליך להרשם בפורום, תהליך ההרשמה אורך דקות ספורות בלבד והינו ללא תשלום.

שם משתמש:    סיסמה:      חבר אותי אוטומטית בכל ביקור         שכחתי את סיסמתי  לחץ כאן להרשמה

פרסם נושא חדש   הגב לנושא

אינדקס הפורומים של APNEA -> מאמרים ומדריכים

מחבר הודעה

דן זלגלר
מדריך AIDA בכיר
מאמן מדריכים APNEA



מנותק

הצטרף: 25 דצמ' 2006
הודעות: 1631
מיקום: אילת, ישראל.

דירוג איכות להודעה זו 10.00 (מתוך 10) ע"י 2 מדרגים.

הודעהפורסם: חמישי, 09 אפר', 2009 10:34    נושא ההודעה: מאמר מאמר - התאמת משקולות לצלילה חופשית הגב עם ציטוט

התאמה ואיזון נכון של משקולות ומשקל לצלילה חופשית הינו נושא חשוב מאין כמוהו הן מן ההיבט הטכני והן מן ההיבט הבטיחותי. מאמר זה ינסה להעביר מספר תובנות בנושא זה בדיוק

אני נתקל לאחרונה די הרבה בשאלה "כמה משקולות אני צריך לקחת לצלילה? אני צולל לעומק X ומשקל הגוף שלי הינו Y" וברצוני לשרש טעות נפוצה - אין יחס קבוע בין עומק הצלילה - למשקל גופינו - לכמות המשקל שעלינו לשאת עימנו במהלך הצלילה.

איזון נכון של המשקולות תלוי במגוון רחב של גורמים עליהם נתעכב בהמשך, אך תחילה, חשובה לא פחות מכמות וסוג המשקולות המתאים עבורינו - כלי הנשיאה של המשקולות - החגורה.

חגורת משקולות
על חגורת צלילה חופשית להיות עשויה גומי, על מנת שתוכל להשאר צמודה לגוף במהלך ההעמקה. חגורות "רגילות" (חגורות ניילון - בשימוש על ידי צוללי מיכלים) פשוט לא עושות את העבודה. אל תוותרו והשקיעו עוד כמה שקלים בחגורה מגומי - בעלת אבזם תקני לשחרור מהיר, זה למען בטיחותכם - וחשוב לא פחות - נוחיותכם.

איזון מול העמקה
קודם כל, חשוב להבין למה אנחנו צריכים משקולות מלכתחילה. ההגיון אומר לנו שהמשקולות משמשות אותנו ככלי עזר להעמקה - אך למעשה אין זה כך, תפקידן של המשקולות הוא להוות כלי עזר לאיזון של הציפה (נטייה לצוף אל פני המים) שלנו. לדוגמא: חליפת הצלילה שלנו עשויה גומי הממולא בבועות אוויר, כלומר יש לה כוח ציפה, אם ניכנס אל תוך המים כאשר אנו לובשים חליפה - אך אין לנו משקולות, נתקשה מאד להעמיק מכיוון שמעבר לציפה הטבעית של גופינו, אנו חשופים לציפה הנובעת מהחליפה. כמות המשקל הדרושה לנו במקרה כזה, הינה כמות כזו שתבטל את כוח הציפה של החליפה שלנו או לחילופין - כמות כזו שתאפשר לנו להישאר בציפה נייטרלית (מצב בו אין אנו צפים אל פני המים או שוקעים אל הקרקעית) בעומק שבין 10 ל 15 מטרים - הסיבות לכך הינן בטיחותיות בעיקרן.

איזון מתחת ל-10 מטרים
עם זאת, רבים מאיתנו, דייגים בפרט, רוצים לצלול בעומקים שאינם עולים על 10 מטרים ובכל זאת לאפשר לעצמנו להשאר בציפה שלילית (נטייה לשקוע אל הקרקעית). במידה ואנו צוללים בעומק הרדוד מ-10 מטרים, נאזן את עומק הציפה הנייטרלית שלנו למחצית הדרך. לדוגמא: במידה ואנו צוללים בעומקים שבין 7-8 מטרים, נווסת את כמות המשקל שאנו נושאים כך שעומק הציפה הנייטרלית שלנו יעמוד על כ-4 מטרים. בצורה זו נבטיח כי נוכל להשאר קרובים אל הקרקעית בעומק העבודה שלנו ועם זאת נאפשר לעצמנו להגיע אל פני המים בקלות רבה בסיום הצלילה ולמנוע ביזבוז מיותר של אנרגיה לקראת סיומה של הצלילה. כמו כן, איזון נכון של הציפה יאפשר לנו להישאר בציפה חיובית כאשר אנו נמצאים על פני המים - בכך נאפשר לעצמנו לנוח ביתר קלות בין הצלילות מבלי שנצטרך להיאבק במים על מנת שלא לשקוע.

איך אני יודע כמה משקל אני צריך
כאמור, כמות המשקל המתאימה לכל אחד איננה מושא תוצאתה של נוסחה כלשהי, איזון המשקל האישי תלוי במספר בלתי מבוטל של גורמים שאינם מאפשרים חישוב פשוט ונכון עבור כולם. העיקריים שבין גורמים אלו הינם: מאסות שריר\שומן בגוף - לשריר יש נטייה לשקוע ולשומן ישנה נטייה לצוף, נפח ריאה - נפח הריאה יכול להשתנות בצורה מהותית בין צוללים שונים (בין 6-8 ליטרים באדם בוגר), עצמות - ישנן עצמות צפופות וכבדות מאד בעלות נטייה לשקוע ועצמות פחות צפופות שאין שוקעות כך, חליפה - לחליפות צלילה שונות דחיסות בועות שונה וכח ציפה שונה, סוג המים - בימים שונים קיימת רמת מליחות שונה, מליחות גבוהה יותר מהווה מכפלה עבור כוחות העילוי המופעלים על הגוף ועל כן אותו אדם זקוק לכמות שונה של משקולות בימים שונים... הרשימה עוד ארוכה, אך מכיוון שלא ניתן לנחש את מבנה גופו והרכבו של כל אחד ואת השפעת צפיפות המים על המכלול הנ"ל - לא ניתן ליצור נוסחה אחידה שתיתן תשובה לשאלה - "כמה משקל אני צריך איתי?".

אז איך בכל זאת נאזן את המשקל? ובכן הדרך היחידה לאזן את המשקל נכון בכל זאת, הינה להכנס אל תוך המים עם כמות גדולה מן הדרוש של משקולות - לא כשהן נמצאות על גופינו אלא איתנו במצוף או בקיאק - להעמיק אל עומק העבודה שלנו, או עומק של 10-15 מטרים, לעצור בעומק ולבדוק האם אנו צפים או שוקעים - ולהוסיף או להוריד משקולות מהחגורה בהתאם. אין קיצורי דרך! הקדישו צלילה אחת לאיזון המשקל בכל פעם שאתם מחליפים חליפה - זה יעשה את כל ההבדל בשאר הצלילות שלכם, שום דבר לא שווה את הסיכון שבכניסה אל תוך המים עם כמות משקל מופרזת, מצב זה יקשה עלינו את המנוחה בין הצלילות ואת שלב העליה אל פני המים בסיומה של כל צלילה ויקדם את הסיכון לעלפון מים רדודים או אובדן שליטה מוטורית כתוצאה.

משקולות ופיזור משקל
צלילה חופשית חושפת אותנו למצב בו אנו חופשיים לחלוטין בתנועתינו בחלל התלת מימדי שבמים ועל כן, ישנה חשיבות גדולה לא רק לכמות המשקל אותה אנו נושאים במהלך הצלילה אלא גם לפיזורו הנכון על גופינו. ככל שפיזור המשקל על גופינו יהיה טוב יותר - כך יוקל לנו לנוע בתוך החלל התלת מימדי. המנעו משימוש במשקולות הגדולות מ-4 פאונד כל אחת, באופן אישי החלפתי לאחרונה חלק ממשקולות ה-2 פאונד שלי במשקולות של 1-פאונד כל אחת על מנת לאפשר פיזור מיטבי של משקולות על הגוף. בצלילה לעומקים הרדודים מ-10 מטרים מורגשת במיוחד השפעתו של איזון משקולות נכון - אפילו אם יש לנו מספיק משקל על החגורה על מנת שלא נצוף אל פני המים, יש לפלג גופינו העליון (בית החזה) המלא באוויר נטיה לצוף אל פני המים. בעיה זו נפתרת על ידי שימוש במשקולת צוואר או בווסט צלילה (בעל אבזם שחרור מהיר כמובן) המאפשרים העברה של חלק מהמשקל שאנו נושאים אל פלג הגוף העליון ובכך ביטול הציפה של איזור בית החזה.

לסיכום
איזון משקל הינו נושא מורכב ואין תשובה פשוטה לשאלה "כמה משקל אני צריך", הדבר תלוי בעומק הצלילה, מבנה גופינו, הרכב המים בהם אנו צוללים, הרכב הציוד שלנו ועוד. הדרך היחידה להגיע אל איזון נכון של הציפה הינה ניסוי וטעיה במים. זיכרו תמיד כי תפקידן של המשקולות לאזן את ציפתינו ולא לשמש לנו ככלי להעמקה.

כללי אצבע
  • למען שמירה על רמת בטיחות נאותה בצלילה חופשית, נאזן את ציפתינו לנייטרליות בעומק שבין 10-15 מטרים במידה ועומק הצלילה שלנו גדול מ-10-15 מטרים.

  • במידה ועומק הצלילה קטן מ-10 מטרים, נאזן את הציפה לנייטרליות במחצית העומק אליו אנו צוללים על מנת לאפשר חזרה קלה אל פני המים בסיום הצלילה.

  • נדאג שבכל מקרה אנו נמצאים בציפה חיובית על פני המים, בכך נמנע את הצורך לבזבז אנרגיה ולהיאבק במים במהלך המנוחה בין הצלילות.

  • נקפיד להשתמש במשקולות קטנות (עד 4 פאונד כל אחת) על מנת לאפשר פיזור מיטבי של משקל על גופינו ונייעל גם את אופן תנועתינו במים במהלך הצלילה.

צלילות בטוחות!



דן.


_________________

בית הספר לצלילה חופשית ומרכז אימונים


נערך לאחרונה על-ידי דן זלגלר בתאריך שני, 30 ינו', 2012 10:58, סך-הכל נערך 3 פעמים

חזרה למעלה

שלח הודעה פרטית שלח דואל בקר באתר המפרסם פרופיל פייסבוק










פורסם: חמישי, 09 אפר', 2009 10:34    נושא ההודעה: קישורים מומלצים



חזרה למעלה

Gidi
מדריך AIDA לצלילה חופשית


מנותק

הצטרף: 17 מאי 2007
הודעות: 832
מיקום: תל-אביב
מדריך AIDA לצלילה חופשית

הודעהפורסם: חמישי, 09 אפר', 2009 12:14    נושא ההודעה: ללא סימלון  הגב עם ציטוט

מאמר מושקע ומפורט...

עכשיו יש לאן להפנות Very Happy


_________________
...The Only Constant is Change...

חזרה למעלה

שלח הודעה פרטית פרופיל פייסבוק

הצג הודעות בנושא זה מלפני:   


התחבר
שם משתמש:    סיסמה:      חבר אותי אוטומטית בכל ביקור         שכחתי את סיסמתי  לחץ כאן להרשמה


קפוץ אל:  
אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע בסקרים בפורום זה
אתה יכול לצרף קבצים להודעותיך בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה





APNEA
[email protected]
קורס צלילה חופשית
ציוד צלילה חופשית

  אימון צלילה חופשית  |  ציוד צלילה חופשית  |  צלילה באילת  |  Freediving Fins  |  Monofins  |  Carbon Fins  |  Freediving Course

  דיג בצלילה חופשית  |  סנפירים  |  חליפת צלילה  |  מחשב צלילה  |  משחקי צלילה

מבקרים בדף זה: | מפת האתר | אינדקס מילים

COPYRIGHT © 2006 - APNEA

השימוש באתר זה מהווה הסכמה לתנאי תקנון השימוש באתר